Aborttilaki suomessa?

(Ilona Tiainen) #1

Haluaisin myös keskustelua ja tietoa siitä, että onko Timo Soinin kantta Aborttiin miten hyväksyttävä? Mitä mieltä muut ehdokkaat ovat aborttikoikeudesta ja laista suomessa_kursivoitu teksti_? Tiedän, että Tiina Elovaara oli ainakin onneksi eri mieltä!

Ilona

Kelpaako sinulle erilainen vastaus kuin Tiina Elovaaran antama. Täällä käytiin aiheesta pitkä keskustelu joka poistettiin kun kaikki eivät olleetkaan sitä mieltä jota olivat esittäneet olevansa.
Noin yleensä niin kyllä kai Timo Soini saa olla abortista mitä mieltä tahansa joten hänen kantansa on ihan hyväksyttävä Timo Soinin kanta.

(Ilona Tiainen) #3

Heippa kaikki vastaukset kelpaa ja mun mielestä yksilöillä on oikeus ilmaista mielipiteensä. Sanavapaus on just tärkeää mutta jos nyt eduskunnassa äänestettäisiin abortista miten äänestäisitte?

Eikös aihe ole siinä mielessä turha pohdittavaksi ettei mitään lakimuutosta ko. asiassa ole eduskunnassa tekeillä tai edes suunnitteilla. Minkälaiset olisivat sinun vaihtoehtosi äänestyksessä jota ajattelit.

(Waltteri Turunen) #5

Timo Soini, kuten myös Tiina Elovaaran, kanta aborttiin on hyväksyttävä. Puolueella ei käsittääkseni ole kantaa. Minulla on ja olen abortin puolesta.

(Pauli Koskinen) #6

Timo Soinin kanta on ihmistä suojeleva. Kuten aiemmin olen tästä aiheesta kirjoittanut, en ymmärrä miksi naisilla pitää olla oikeus murhata syntymätön lapsensa. Eräskin nainen kertoi saaneensa uuden paremman työpaikan ja uransa takia oli pakko tehdä abortti? Jos Tiina Elovaara on seuraavissa vaaleissa ehdolla Pirkanmaalla, en tiedä voinko äänestää enää Sinisiä?

Eihän puolueella ole mitään tarvetta ottaa kantaa sellaiseen asiaan jonka tilanne on täysin selvä eikä miltään taholta ole esitetty vakavia vaatimuksia lain muuttamiseksi. Tietenkin voimme, puolueessakin, keskustella henkilökohtaisista mielipiteistämme abortin suhteen mutta en ymmärrä miksi puolueella pitäisi olla jokin kanta asiaan. Jos muutosta ei haluta niin kanta on silloin sama kuin voimassa oleva laki. En ole kenenkään julkisuudessa nähnyt vaativan aborttilain muuttamista.

Oletko aina abortin puolesta vai sen puolesta että nainen saa aina yksin päättää abortista omalla kohdallaan ilman mitään rajoitteita?

(Waltteri Turunen) #8

Ihmisten on helppo puhua niiden ihmisten oikeuksista, jotka eivät kosketa heitä. Jokaisella ihmisellä on oikeus omaan ruumiiseensa. Uskon hyvin vahvasti, että kukaan ei tee aborttia kevyin mielin. Etenkin pitää muistaa raiskauksen ja insestin kohteeksi joutuneet naiset. Ei myöskään ole inhimillistä synnyttää lasta, jolla tiedetään olevan tuskallinen ja lyhyt elämä kehitysvamman takia.

Puolueella voi hyvinkin olla kanta tällaiseenkin asiaan. Mielestäni tämä kysymys on luonnollisesti myös osa ihmisoikeuksien toteutumista.

(Ilona Tiainen) #9

Hei juuri tätä mieltä olen. Ystävälleni on myös tehty abortti. Ei ollut helppo päätös. Mutta toki on hyvin tärkeää, että puolueessa saa olla erilaisia näkemyksiä. Sehän on just sitä sanavapautta. Kiitos kun vastaatte. Yritän tässä ottaa myös selvää mitä se konservatiivisuus arvoissa tarkoittaa. Itse olen tälläinen maahanmuuttokriittinen liberaali pääosin. Aikaisemmin sanoin, että viherpersu, mutra nyt alkaa hommat persuissa lähinnö tuo Huhtasaari mennä yli kantoineen​:joy::sweat_smile:

Voipa hyvinkin mutta onko tarpeen olla kun asia on laissa määritelty eikä lainmuutoshaluja taida ihmeemmin olla. Olisiko puolueen muodostettava ja julkaistava kantansa myös muihin lailla jo selkeästi määriteltyihin asioihin?
Sitten on eri asia jos puolueessa nousee kova vaatimus nykyisen lain muuttamiseksi mutta sellaista en ole nähnyt.

Se on tietenkin positiivista että puolueessa ja puolueen ulkopuolella jokainen voi ilmaista mielipiteensä myös itsestäänselvistä asioista.

(Waltteri Turunen) #11

Totta kyllä. Ei välttämättä tarvita kantaa puolueelta tähän eikä moneen muuhunkaan asiaan.

(Risto ) #12

Onko Timo Soini tehnyt jotain ehdotuksia abortti-laista , vai onko tämä vain muiden puolueiden harrastamaa mustamaalausta ?

Hee, tämä on minuakin hymyilyttänyt kun keskustellaan Timo Soinin aborttikannasta kuin hän olisi kovastikin vaikuttamassa Suomen tai muidenkaan maiden lakien sisältöön tässä asiassa. Soini on joskus asiasta jotain sanonut (ehkä vuosia sitten) mutta nykyisiä lakeja hän noudattaa niin kuin me muutkin.
Timo Soinin nimi on vain niin herkullinen mainita milloin missäkin yhteydessä koska se aiheuttaa säpinää surinaa.

Aborttikysymys on varmasti ongelmallinen Sinisille koska Soini on niin voimallisesti aborttia vastaan ja perinteisesti vastoin Soinin vakaumusta ei toimita. Muistissa on hyvin mm. tasa-arvoisen avioliittolain äänestys jossa Soini ei soraääniä suvainnut.

Henkilökohtaisesti olen valmis taipumaan kumpaan suuntaan tahansa mikäli aiheesta järjestetään reilu jäsenäänestys ja puolueen linja betonoidaan tuloksen mukaan.

(Risto ) #15

Onko joku jossakin vaiheessa sellaista esittänyt, tulee vähän sellainen vaikutelma, että tässä halutaan potkia auki, jo avoinna olevaa ovea.

Soini nosti aborttikysymyksen julkisuuteen ihan itse ja varmasti tietäen että hänen tempauksensa tulevat aiheuttamaan suurta kohua. Noin kokenut poliitikko ei tee tällaisia siirtoja harkitsematta ja ilman tavoitetta. Halusiko Timo että myös hänen oma puolueensa Siniset ottavat kantaa aborttiin, sitä en tokikaan tiedä. Oletan kuitenkin että sekin oli hänen tavoitteena sillä perussuomalaisissa puolueen yhteistä aborrtikantaa ei koskaan saatu luotua ja se kyllä harmitti Soinia.

(Risto ) #17

Käsittääkseni siniset ei ole abortista mitään esittäneet, eikä ole esittämässä, olenko väärässä vai oikeassa ?

Suomen aborttikanta on lailla määritelty eikä sen muuttamiseksi ole nähtävissä kovin suurta halukkuutta missään puolueessa. Yksittäiset ihmiset saavat harrastaa ajattelua kaikista asioista ja muodostaa niistä myös omia kantojaan ja hyvä niin.

(Risto ) #19

Tämä on ollut minunkin käsitys, mistä lie johtuu tämä veuhkaaminen asiassa, en tiedä.

(Osmo Juntunen) #20

Kunnioitan Timo Soinin kantaa aborttiin ,itsekin olen samaa mieltä asiasta .