Jussi Niinistö opposition hampaissa

(A. Vuorijärvi ) #41

Epäilen että dopinghiihtelyn tukemisella olis kovinkaan positiivista merkitystä vaalitulokseen.

Niinistön johdolla Sinisillä on hyvä tilaisuus profiloitua isänmaallisena ja suomalaisten etua ajavana puolueena, jolla on vahva tahto panostaa turvallisuuteen kaikilla tasoilla.

Sote on ollut viimeaikojen kuuma peruna, mutta mulla on vähän sellainen fiilis että kaikki alkaa olla vähän kurkkuaan myöten täynnä koko aihetta ja puolet kansasta varmaan edelleen ihan pihalla mitä siinä edes yritettiin saada aikaan. En lähtis millään sotekärjellä näihin vaaleihin, mutta asiaan pitää löytyä jokin ratkaisuehdotus Sinisiltäkin. Olen myös samaa mieltä ettei voitontavoittelu pidä mennä hyvän hoidon edelle, oli sitten kyse päiväkodeista tai vanhustenhoidosta. Tähän varmasti 100% kansalaisista haluaa jotain rotia.

Äänestäjiä myös varmasti kiinnostaa maahanmuuton kustannukset ja turvallisuusnäkökulma. Toinen alue, jolla Sinisillä olisi annettavaa on pienyrittäjyys sekä maatalous.

(Risto ) #42

Tämmönen vertailu, että laitetaanko rahaa maanpuolustukseen tai teiden auraamiseen, tai johonkin muuhun yhteiskunnan toimintaan, johtaa aina siihen, että rahaa ei laiteta maanpuolustukseen, maanpuolustus tarvitsee omat rahansa, se on se yksi prosentti budjetista, jos sitä ei ole nostettu, se mitä sillä saadaan hankittua on toinen juttu, hävittäjiin se ei riitä, joten on vaan päätettävä paljonko laitetaan lisää ja montako hävittäjää ostetaan, eikä vertailla sitä johonkin yhteiskunnan toiseen sektoriin, niiden rahoitustarpeet on sitten oma juttunsa.

Alkaako Sinisten - tai ainakin Jussi Niinistön - välit sittenkin lämmetä perussuomalaisiin?

(Risto ) #44

Jussi Niinistön linja on ollut kokoajan hyvin johdonmukainen, paras koko puolueessa, uskon että Jussi on puolueen ääniharava, se on selkeästi isänmaallinen, puolustushenkinen ja oikealla, mikä on se suunta mistä puolue saa kannatusta, nämä vasemmistohörhöt näillä kohukommenteillaan kusee omaan pesään.

(Kari Tanninen) #45

No, kyllä tuolla videolla Jussi Niinistö selvästi sanoo olevansa sinisten ehdokkaana, enemmänkin tuossa on kysymys toimittajan inttämisestä. Toki toimittajan inttämisen syynä on Niinistön aiemmat kommentit persujen ja sinisten yhdistymisestä, joten jotain asiantynkääkin asiassa on. Mielestäni isot erot arvokysymyksissä tekevät sen, ettei sinisten ja persujen yhdistyminen ole mahdollista.

Tuo on kyllä muuten hyvä haastattelu. Itse pistin merkille, että Jussillakin on näköjään omanlaistansa huumorintajua, se ei vain aukene kaikille :slight_smile:

Niinistö on ihan itse nostanut julkisuuteen spekuloinnit perussuomalaisiin paluusta, joten toimittajien inttäminen on ihan ymmärrettävää. Kokeneena poliitikkona Niinistö toki tiedosti tämän kun aiheen otti esille.

Vaalien jälkeisestä ajasta toimittajat tuossa kyselisivät, eivät nykyhetkestä. Tällä hetkellä jokainen ehdokas kaikissa puolueissa on luonnollisesti sitoutunut omaan puolueeseensa.

Toivon Jussin pysyvän sinisissä. Loikkiminen ei auta, olis vaan uskollinen, jotta joku roti pysyy.

(A. Vuorijärvi ) #48

En usko että Niinistö on ensimmäisenä vaalien jälkeen loikkaamassa takaisin Perussuomalaisiin, persuilla pitäis olla vähintään jotain merkittävää ministerinvirkaa tarjolla hänelle. Tuskin siirtyminen persujen rivikansanedustajaksi kauheasti kiinnostaa, etenkään jos PS jää oppositioon. Tietysti on mahdollista että Siniset ja PS vielä palaavat takaisin yhteen jonain päivänä, mutta toistaiseksi erosta on vielä liian vähän aikaa että sitä kukaan varmaankaan suunnittelee. Ehkä lähempänä seuraavia vaaleja, mutta siihen on vielä paljon aikaa ja kaikenlaista ehtii tapahtua. Jokin yhteisymmärrys linjasta pitää myös löytyä siinä tapauksessa, mutta taktisesti puolueen hajoaminen oli erityisesti Sinisten kannalta kohtalokasta. Silti olen koko ajan kaikista hillotolppapuheista huolimatta ollut sitä mieltä että Sinisten jääminen hallitukseen oli Suomen ja suomalaisten kannalta parempi vaihtoehto. Kuitenkin yhdessä molemmat puolueet olisivat vahvempia, joten en näe yhdistymistä välttämättä huonona asiana.

Mutta kuten Niinistö itsekin totesi niin katsotaan nyt nämä vaalit ensin.

Hillotolppapuheiden tarkoitus on leimata Siniset ja asettaa heidät kyseenalaiseen valoon. Menee läpi persuille.

Minä olen aikoinani äänestänyt Soinia, mutta en liittynyt puolueeseen ropellipäiden takia. Jos Siniset liittyvät takaisin persuihin, niin sitten ääneni menee kokoomukselle.

Mielenkiintoinen spekulaatio Usarin toimittajalla

Teoria yksinkertaisuudessaan on siis se, että Rinne, kieltäytymällä yhteistyöstä porvaripuolueiden kanssa, on ajamassa itsensä paitsioon. Koska vasemmistohallitusta on mahdotonta rakentaan enemmistöpohjalle, niin Orpolle saattaisi avautua mahdollisuus päästä piikkipaikalle kasaamaan uutta hallitusta. Orpon pääministeriys taas edellyttää oikeistohallitusta, jolle ei liene käytännössä muuta pohjaa kuin nykyinen eli kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset + mahdollisesti vahvistettuna RKP:lla ja/tai KD:lla.

Ehkäpä Niinistö persu-kommenteilllaan siis pohjustaa jatkoa puolustuministerin pestilleen. Perussuomalaisten jäsenenä siihen olisi ainakin teoriassa mahdollisuus. Toki hän voisi pyrkiä siihen myös kokoomuksen kautta, mutta reitti olisi sillloin huomattavasti kivisempi sillä kokoomuksen riveissä on jonossa muitakin potentiaalisia kandidaatteja.

Oli miten oli, itse en näe tätä mitenkään negatiivisena. Tärkeintä kun lopulta on saada pätevimmät ihmiset johtopaikoille yhteiskunnalle kriittisimpiin toimiin ja puolustusministeri on eittämättä sellainen.

(Risto ) #51

Minä luulen, että Kokoomukselle epämieluisin vaihtoehto on se, jossa kokoomuksen lisäksi olisi mukana kaikki vasemmistopuolueet, eli Katainen / Stub kakkonen tyyliin, edellisestä jäi niin huonot kokemukset, etteivät ihan helposti lähde siltä pohjalta uuteen yritykseen, silloin jopa persujen kynnys hallitukseen alkaa madaltua.

Juuri näin. Orpon puheet perussuomalaisista ovatkin pehmentyneet huomattavasti viime aikoina. Jos Halla-aho pitää aiemmat lupauksensa vetäytyä taustalle ja jättäytyä ulos ministeripelistä, niin tuskin perussuomalaisten hallituskelpoisuudelle mitään esteitä ainakaan kokoomuksen taholta on.

Tämä on sikälikin mielenkiintoinen kuvio, että se saattaisi avata mahdollisuuksia muillekin sinisillä. Esimerkiksi Jari Lindströmillä saattaisi myös olla saumoja johonkin pestiin.

Katsotaan nyt vaalit ja lasketaan sitten Sinisten kansanedustajien määrä.

Ihan helposti Siniset eivät nouse hallitukseen, ryhmäkoko jää alle 10 edustajan.

Se niistä spekulaatioista:

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoo, että kansanedustaja Jussi Niinistö (sin.) ei voi palata vanhaan puolueeseensa perussuomalaisiin. Halla-ahon vastaus Verkkouutisten esittämään kysymykseen ei jätä tulkinnanvaraa:

– Ei. Ihan yksiselitteisesti ei, hän toteaa Strasbourgissa EU-parlamentin täysistunnon tauolla.

Jussi Niinistö piti lauantain Iltalehdessämahdollisena, että hän palaa perussuomalaisiin eduskuntavaalien jälkeen. Hän erosi puolueesta ja siirtyi sinisiin kesällä 2017, kun perussuomalaiset hajosi.

Tuohonkin saadaan varmasti lopullinen vastaus vasta vaalien jälkeen, mutta Sinisten listoiltahan Niinistö asettuu ehdolle.

Koska ministeripeli käy jo kuumana kaikissa potentiaalisissa hallituspuolueissa, niin Niinistön kannattaisi varmaankin laittaa heti uutta matoa koukkuun ja katsoa millaisen vastaanoton samat kommentit saa kokoomuksessa. Veikkaan, ettei Orpo anna ainakaan yhtä tyrmäävää vastausta.

Kaikkihan me tiedämme Halla-ahon Jussi Niinistö-myönteisyyden. Luulen että Halla-aho yrittää nyt korostaa ettei Niinistöllä ole paluuta persuihin, vaikka todellisuudessa Niinistö on erittäin toivottu palaamaan persuihin.

Mahdollisesti toki noinkin. En vaan heti keksi logiikkaa ristiriitaisille puheille. Keksitkö itse?

Halla-aho toivoo Niinistön palaavan puolueeseen, mutta toisaalta ei halua epävarmassa tilanteessa rohkaista persuja Niinistön taakse.

(A. Vuorijärvi ) #60

Saattais aiheuttaa puolueenkin sisällä hämminkiä turhaan, kaikki ei välttämättä lämpene ajatukselle ja osa äänestäjistäkin saattais ottaa nokkiinsa