Jussi Niinistö opposition hampaissa

Jussi Niinistöllä on oma kannattajakuntansa jolle mies on tärkeämpi kuin puoluesidonnaisuudet.

Luulen että se onkin tärkein syy miksi Halla-aho pyrkii tekemään rakoa Sinisiin. Halla-ahoa pelottaa.

Edelleen kuitenkin kummastelee sitä epäloogisuutta että jos Halla-aho haluaa Niinistön persuihin ja Niinistö on kenties itsekin siihen halukas, niin miksi kategorisesti torpata koko idea. Nythän persut ei voi ottaa Niinistöä edes vaalien jälkeen.

No, oli miten oli, niin ministeripelissä ei ainakaan kannata persujen varaan laskea. Jos Niinistö haluaa salkulleen jatkoa niin kyllä ainoa mahdollisuus on nyt kokoomus.

(A. Vuorijärvi ) #63

Asiaan liittyen: Näkökulma: Jussi Niinistö palaa vaalien jälkeen perussuomalaisiin tai loikkaa nykyistä populistisempaan keskustaan

(Risto ) #64

Minun mielestä ei ole kenenkään etu spekuloida jatkuvasti näillä loikkauksilla, se murentaa sen vähäisenkin uskon vaalimenestykseen.

@AVJ : Arvostan Lauri Nurmea toimittajana ja pidän hänen analyysejään keskivertoa luotettavampina. Jos hän sanoo, että Halla-aholla ja Niinistöllä on edelleen välit kunnossa, niin uskon, että ne myös ovat. Artikkeli on muutenkin looginen ja päätelmät järkeenkäypiä.

Voi tosiaan olla, että Halla-aho torjuu Niinistön paluun ikään kuin virkatoimena, koska vaalien edellä on pakko tehdä niin.

Keskusta-spekulaatio on todella mielenkiintoinen. Tämä on itse asiassa ensimmäinen, jonka itse olen mistään lukenut.

Uskon, että Niinistön tapauksessa loikkaus-spekulaatiot eivät heikennä hänen asemiaan vaan päinvastoin. Keskustaan/kokoomukseen/persuihin suuntaavaa Niinistöä äänestävällä ei ole enää pelkoa, että ääni menisi ns. hukkaan. Yleensä suurin kompastuskivi pienpuolueiden ehdokkailla onkin se, etteivät äänestäjät usko, että ehdokas voisi pienestä eduskuntaryhmästä käsin oikeasti vaikuttaa mihinkään.

(A. Vuorijärvi ) #66

Muistan muuten Niinistön sanoneen tuosta isänmaallisesta ja alkiolaisesta linjasta, olisikohan ollut silloin kuin kannattajakortteja kerättiin. Muistaakseni hän myös sanoi ettei missään nimessä olisi kiinnostunut loikkaamaan kokoomukseen. Tietysti on mahdollista että ajatus on siitä sitten muuttunut, mutta kokkareiden linja on kyllä aika etäällä, varsinkin liberaalimmalla osastolla. Jotenkin en osaa kuvitella Niinistön hyppäävän sekoomukseen vaikka sitäkin on ajoittain spekuloitu. En usko myöskään että keskusta nykyjohdolla kauhesti kiinnostaa vaikka jollain ihmeellä pääsisivätkin hallitukseen. Persut saattais olla kuitenkin se läheisin koti mikäli eivät jää oppositioon. Toivottavin ratkaisu olisi tietysti että meillä jatkaisi Sininen puolustusministeri seuraavallakin kaudella, mutta voi olla että se on hiukan ylioptimistinen ajatus tällä hetkellä :roll_eyes: Riippuu kyllä paljon vaalituloksista millaisissa asetelmissa hallitusneuvotteluihin lähdetään ja kenen johdolla.

Niinistö yrittää ottaa kaiken irti persujen nosteesta. Ihan ovela veto.

Mielenkiintoista nähdä tuottaako taktiikka tuloksia. On tuossa riskitkin.

(A. Vuorijärvi ) #68

Yllättäen Parkkosen kynästä tuokin journalistinen panos…:smirk: Vähän hiljanen uutispäivä ilmeisesti ku pitää tikusta vääntää asiaa

hmmm … onhan toi Niinistön mainos mielenkiintoinen koska se on niin selvästi perussuomalaisten väreissä ja kuin yksi yhteen perussuomalaisten ehdokkaiden vaalimainosten kanssa. Kontrasti on melkoinen ihan siksikin että sinisen tulevaisuuden värit ovat sininen ja valkoinen.

Perussuomalainen vaalibanneri ja aiemmat loikkausspekulaatiot viittaavat vahvasti siihen että Niinistö haluaa identifioitua mielummin perussuomalaisiin kuin sinisiin. Eikä siinä mitään, niin voi toki tehdä. Mietin vaan, että tuottaako tällainen venkoilu lopulta parempaa äänisaalista. Olisiko ollut parempi hakeutua suoraan ehdolle perussuomalaisten listalle?

Olisiko tuossa vain käynyt vahinko painovaiheessa? Paljon mahdollista.

Niinistön Jussi on tolkun mies, muistakaa äänestää.

(Risto ) #71

Jussi toimii oikein, olen koko ajan hokenut, että pitää kalastella oikealta, perussuomalaisten kalavesistä, siellä on ääniä jaettavaksi, se on vähän niinku jääkiekossa, vain maalit lasketaan ja se miten ne tulee, niin sillä ei niin ole väliä.

Totta, loppupeleissä vain saatujen äänien määrällä on merkitystä, ei sillä miten ne on saatu. “Pelin politiikka” on kuitenkin iso riski. Onko kaikkien korttien laittaminen perussuomalaisten varaan paras taktiikka sillä esim. kokoomuslaisille äänestäjille puheet loikkaamisesta + persujen vaalimainokset voi olla punainen vaate.

@pastori on mielestäni turhaan huolissaan asiasta. Jussi Niinistö tulee saamaan henkilökohtaisia ääniä, ei vieraspuolueiden vannoutuneimpien fanien ääniä.

Peli on kovaa, mutta reilua.

(Risto ) #74

Sampo Terholla oli kova kannatus puheenjohtaja vaalissa Halla-ahoa vastaan, taisi olla yli 45 % äänistä, ei pidä hyljeksiä näitä äänestäjiä, ne on se potentiaalinen ryhmä, mistä siniset saa kannatuksensa.

Tarkalleen ottaen Terhoa kannatti 36 prosenttia mutta siitä ei voi päätellä mikä oli Terhon todellinen kannatus perussuomalaisten piirissä tuolloin. Nimittäin molemmilla ehdokkailla, Halla-aholla ja Terholla, oli puheenjohtajakilvassa täsmälleen samat vaaliteemat: maahanmuuttokritiikki ja eu-kritiikki, eikä heidän välillään ollut oikein mitään ideologista eroa. Mutta puheenjohtajavaalissahan ei mitattukaan Terhon ja Halla-ahon välistä kannatuseroa vaan todellisuudessa siellä mitattiin kentän luottamusta Timo Soiniin.

Puheenjohtajavaali ei antanut mielestäni kovinkaan kattavaa kuvaa miesten kannatussuhteista äänestäjien keskuudessa, vaan lähinnä siitä miten miehet onnistuivat saamaan omia kannattajiaan puoluekokoukseen.

Nähdäkseni Terhon asemalle olennaisinta on nyt se kuinka paljon hän on onnistunut haalimaan kannattajia perussuomalaisten ulkopuolelta. Jussi Niinistöstä tiedetään ihan tutkitusti, että kannatusta löytyy lähes läpi puoluekartan, mutta Terhon tapauksessa tätä voidaan vain arvailla. Jatkuvaa julkisuutta saavalla ministerillä kuitenkin pitäisi olla siihen erinomaiset mahdollisuudet.

Uudenmaan lista onkin käytännössä Niinistö + Terho. Muut lienee siellä lähinnä kuriositeetteja ellei siniset sitten puolueena onnistu tekemään vielä viimehetken nousua. Ensi viikolla julkaistaan viimeiset gallupit ennen vaaleja. Ne kertoo lopullisista asemista paljon.

(Esa-Pekka) #78

Omassa kalenterissani on kyllä vielä vaaliperjantaina Ylen puoluekannatusmittaus. Lisäksi HS ei ole hetkeen julkaissut omaansa, joten sellaista voidaan odotella julkaistavaksi minä hetkenä hyvänsä myös.
Tässä vasta alkaa tavallisen kansan vaalikiima heräämään!

@esapekka
Hesarin uusimmassa gallupissa todetaan, että tähän loppui ennusteet.

Sinisten lukema muuten pysyi entisellään (1.2%) ja tarkoittaa sitä, että eloonjäämistaistelu on nyt tosiasia. Varmaan juuri tuosta syystä Niinistön viimeisimmät vaalitempaukset ovat olleet hieman harkitsemattomia. Mielestäni ihan turhaan, sillä maine on hankittu erinomaisella puolustusministerikaudella eikä suurta huolta pitäisi olla sillä nämäkin kannatusprosentit riittää kyllä sen yhden ehdokaan läpimenoon. Temppuilemalla kuitenkin voi pilata kaiken.

(Ilkka Hannu Tapio Salonen) #80

Pitkästä aikaa olen tällä sivustolla. Viimeksi käyntini jälkeen tähän Jussi Niinistö -teemaan oli tullut 30 minulle lukematonta mielipidettä! Vihdoinkin ainakin tällä sivustolla alkaa tosiasioiden tunnustaminen eli realismi voittaa: Sininen tulevaisuus r. p. käy eduskuntapuolueena olemassaolon kamppailua.

Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että Siniset saa eduskuntaan 2 - 4 edustajaa. Vieläkin ke:na 20.3. yöjunassa Tampere-Rovaniemi tuli lyötyä kossupullo vetoa, että Siniset saa enempi kuin vain yhden, Jussi Niinistön paikan.

Tällä sivustolla (, jolta ei kai voi ketään “erottaa”) uskallan arvostella Sinisen toimituseduskuntaryhmän puheenjohtajan, Simon Elon pyromaanilausuntoja sekä demarien että Kokoomuksen suuntaan! Siltojen polttamisesta joka suuntaan ei hyödy pätkääkään ainakaan seuraavan eduskunnan Sininen lilliputtieduskuntaryhmämme. Hyvin ilmeisesti 14.4. vaalien jälkeen sen puheenjohtaja onneksi vaihtuu!

Eniten olen tähänmennessä tarjonnut pullakahaveita kolttasaamelaisten kylässä,
24:t, Sevetin baarissa la-iltana 16.3… Kepulaisten ja saamelaisten välit ovat Sipilän hallituksen jälkeen äärimmäisen huonot! Siksipä aion vielä ensi viikolla, toisen kerran käydä kalastelemassa Näätämöjoen valuma-alueella ja Sevettijärvellä.

Ilkka Salonen.
Lapin Sininen sissi, n:ro 32